ZUS wysyła listem poleconym informację o nowym numerze rachunku. Listy, które nie
zostały do Państwa przesłane listem poleconym mogą być lub są rozsyłane przez oszustów.
Prosimy bardzo uważać!
Najważniejsze jest to, by Państwa nowy rachunek bankowy zawierał Państwa numer NIP
(ostatnie 13 cyfr) wtedy jest pewność, że list przesłał ZUS. Zakład uruchomił rownież
specjalną stronę https://www.eskladka.pl/, na ktorej można sprawdzić swoj indywidualny
numer konta w ZUS. W razie wątpliwości warto również skontaktować się bezpośrednio
z lokalnym oddziałem ubezpieczyciela, aby nie paść ofiarą oszustów
Co do samych składek:
– Zamiast trzech albo czterech przelewow miesięcznie, będzie wysyłany tylko jeden przelew
łącznie na wszystkie ubezpieczenia.
– Po zmianach najważniejszy stanie się termin wpłaty.
– Od 1 stycznia 2018 r. składki opłacane będą zwykłym przelewem, takim, jakim np. za prąd.
Jedyne informacje, jakie od 1 stycznia 2018 r. należy wpisać na przelewie, to kwota składki,
nadawca i odbiorca płatności oraz Państwa indywidualny numer rachunku składkowego.
– Każda wpłata zostanie podzielona proporcjonalnie na wszystkie ubezpieczenia i fundusze.
– Pierwsze składki jakie zostaną opłacone w styczniu 2018 roku będą dotyczyły grudnia 2017
roku.
WAŻNE!
Podzielona wpłata zostanie rozliczona na najstarsze zadłużenie na danym ubezpieczeniu
albo funduszu.
Dlatego, jeżeli posiadają Państwo zaległości składkowe w ZUS to zostaną one rozliczone
w pierwszej kolejności co wiąże się z niedopłata składek za bieżący okres i ustaniem tytułu
do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W konsekwencji spowoduje to brak
możliwości nabycia prawa do zasiłku wypłacanego w czasie zwolnienia lekarskiego, a także
zasiłku macierzyńskiego czy opiekuńczego – kłopoty z ubezpieczeniem chorobowym zaczną
się dopiero wtedy, gdy zadłużenie przekroczy 6,60 zł.
Podsumowując:
Jeśli do końca grudnia 2017 roku nie otrzymają Państwo informacji o indywidualnym
numerze rachunku albo jeśli zostanie zgubiony list, koniecznie należy skontaktować się z
ZUS.
Numer rachunku otrzymają Państwo w każdej placówce ZUS lub w Centrum Obsługi
Telefonicznej (nr tel.: 22 560 16 00).
Jeśli nie będą Państwo znać swojego numeru rachunku, składki za grudzień nie zostaną
opłacone w 2018 roku.
Dotychczasowe rachunki do wpłat zostaną zamknięte 31 grudnia 2017 roku.