JAK ZAŁOŻYĆ JEDNOOSOBOWĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ?
Poniżej znajdziecie informacje, co należy zrobić, aby założyć działalność.
Spokojnie, to nie jest trudne. Pamiętajcie, założenie działalności jest darmowe!!!
Spotykamy się z tym, że nowo otwarte firmy otrzymują pismo, że należy zapłacić za jakiś wpis. To jest oszustwo!
Jeżeli macie wątpliwości, czy pytania – zgłoście się do biura rachunkowego.
My pomagamy Klientom w założeniu działalności i odpowiadamy na wszelkie nurtujące pytania nie pobierając za to opłaty! Nie wiem, czy wszystkie biura są tak pomocne i przyjazne Klientom, jak my… Ale można spróbować, by później nie płacić za błędy 🙂
1. CEiDG
Zaczynamy od podania wszystkich swoich danych, adresu zamieszkania i zameldowania.
Jeżeli nie ma się nadanego nr NIP i REGON, spokojnie – zostanie nadany razem z wpisem.
Wskazać nazwę firmy, od kiedy ma być otwarcie oraz nr PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Numer PKD to takie oznaczenie, co będzie się wykonywać prowadząc działalność. Jeżeli czegoś nie mamy wpisane w CEIDG to nie możemy tego wykonywać!
We wniosku wpisujemy adres działalności (tutaj powinno się mieć tytuł prawny do lokalu – umowę, że możemy prowadzić działalność. Chyba, że jesteśmy właścicielem lokalu to nie ma problemu).
Urząd Skarbowy wybiera się przypisany do miejsca zamieszkania.
Forma rozliczenia podatku i rodzaj prowadzonej działalności – wskazówki znajdziecie w oddzielnym poście.
Jeżeli macie wybrane biuro rachunkowe to również należy wskazać nazwę i nr NIP oraz miejsce przechowywania dokumentów.
Rachunek bankowy przeważnie otwiera się po założeniu działalności – wtedy należy zaktualizować wpis CEIDG dodając konto firmowe. Nie ma obowiązku posiadania konta firmowego – do celów firmowych można używać konta prywatnego, jednakże powinno się wtedy wykazać konto prywatne w CEIDG.
Pełnomocnictwa można udzielić księgowej/księgowemu, bądź komuś, kto mógłby dokonać ewentualnie zmian we wpisie, gdy właściciel nie ma takiej możliwości.
Wniosek można wypełnić i podpisać osobiście w dowolnym Urzędzie Miasta, bądź można wypełnić wniosek elektronicznie – mamy 7 dni na podpisanie dokumentu w dowolnym Urzędzie Miasta. Po wysyłce elektronicznego wniosku pokaże się numer, który należy podać, gdy pójdzie się podpisać wniosek.
2. ZUS
Zgłoszenie do ubezpieczeń następuje automatycznie z dniem otworzenia działalności.
Można załączyć druk ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń) wskazując do jakich ubezpieczeń należy się zgłosić i z jakim kodem.
Mamy tu możliwość wskazania, czy będziemy opłacać składki tylko na ubezpieczenie zdrowotne (dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem co najmniej minimalnym), czy zgłaszamy się również do składek społecznych z ubezpieczeniem chorobowym, czy bez ubezpieczenia chorobowego oraz czy opłacamy składki preferencyjne (nie wszyscy rozpoczynający działalność mogą płacić ZUS preferencyjny).
3. US
Kolejna kwestia to rozliczenie podatku VAT. Jeżeli chcemy, bądź musimy być podatnikami podatku VAT – należy się do niego zgłosić! W tym celu wypełnia się druk VAT-R i zanosi/wysyła do Urzędu wg miejsca zamieszkania. Obowiązujące przepisy wymagają od urzędników kontroli adresu siedziby firmy oraz czy ma się tytuł prawny do lokalu, zanim nastąpi zarejestrowanie podatnika.
4. PUE / Profil Zaufany
Jeżeli poświęcamy czas na założenie działalności – warto od razu założyć profil zaufany (epuap) i konto elektroniczne w ZUS (PUE).
Założenie profilu zaufanego pomaga wysyłać dokumenty w formie elektronicznej, natomiast konto PUE zawiera dane dotyczące zgłoszeń i rozliczeń z ZUS. Wniosek można wypełnić elektronicznie i pójść podpisać do wskazanych miejsc. Jednym z miejsc jest ZUS, czy Urząd Miasta.
5. INNE
Powyżej zostały opisane podstawowe czynności, jakie należy wykonać.
Istnieją jeszcze dodatkowe wymagania, które są związane ze specyfiką działalności.
Przykładowo – chcąc sprzedawać alkohol należy mieć koncesję, chcąc prowadzić restaurację, należy zgłosić się do sanepidu…
Wszystkie wypełniane dokumenty dotyczące działalności (zgłoszenie, bądź dokonanie zmian) radzę zapisywać i zachować w kopi !!!
Zanim rozpocznie się jakiekolwiek działania proponuję rozeznać się, aby wszystko było zgodne z przepisami. Lepiej zapobiegać, niż leczyć. Pamiętajcie, że błędy bywają kosztowne.