Umowa o dzieło zgłoszona do ZUS

 

Zgodnie z przepisami tarczy antykryzysowej, od 1 stycznia 2021 r. mamy obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło zawieranych od nowego roku. 

Obowiązek dotyczy osób fizycznych zatrudniających na umowę o dzieło, bez względu czy są płatnikami składek, czy nie.
Płatnicy składek to przedsiębiorcy zatrudniający pracowników i zgłoszeni do ZUS, że składki będą odprowadzane za siebie i pracowników.
Wyjątek dotyczy podmiotu lub jednostki organizacyjnej, która nie jest zgłoszona jako płatnik składek. Taka organizacja nie ma obowiązku informowania ZUS o umowach o działo.

Obowiązek nie dotyczy następujących umów o dzieło:

  • zawartych z własnym pracownikiem,
  • wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
  • zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Umowy zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazać w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło). Należy go złożyć w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

Źródło: zus.pl